Dušan i David prave društvene igre, a njihov studio Kerber Games napada tržište vredno skoro 20$ milijardi

Iako kultura igranja društvenih igara u Srbiji nije toliko velika, to bi vremenom moglo da se promeni zahvaljujući talentovanim timovima poput onog koji čini Kerber – ‘board games’ dizajn studio.

Autor: Marko Crnjanski

Za razliku od većine studija koji se bave kreiranjem video igara, osnivači koji stoje iz Kerber Games-a odlučili su se da krenu nešto drugačijim putem – da započnu razvoj društvenih igara. Na počektu je ovu ekipu činilo troje ljudi i svako je imao želju da radi nešto kreativno. “Davidove ilustracije bile su inicijalna kapisla koja je pokrenula ostatak tima da napravi prvi koncept društvene party igre”, rekao nam je Dušan Jovčić, Fantasy Chronicler i CEO Kerbera.

Nakon toga, puno truda je uloženo na razne verzije igre – štampanje, testiranje, kao i promišljanje i preispitivanje mehanike u cilju poboljšanja kvaliteta proizvoda. Istina jeste da je proces izrade igre, od ideje do funkcionalnog prototipa, turbulentan i uzbudljiv, a napraviti dobru igru, koja je zabavna i ljudi je traže, izazov je sam po sebi.

Period kroz koji Kerber tim sada prolazi jeste ultimativni test: uspešno objaviti igru i prodati je u dovoljno primeraka kako bi biznis postao samoodrživ, o čemu nam osnivači pomenutog studija, Dušan Jovčić i David Bilobrk (Visual Arts Alchemist & CEO), govore:

U početku sve je izazov, osim energije i entuzijazma. I ako svi igramo igre, naše iskustvo u vezi sa pravljenjem igara svodilo se na DIY projekte koje smo radili ranije, za svoju dušu. Game design proces učili smo po “trial and error” principu.

Uporedo sa radom na igri morate razmišljati i o testiranju i organskoj promociji, što je vrlo izazovno kada u rukama imate samo osnovni koncept i nikakav minuli rad koji predstavlja neku vrstu ugleda. Zato smo se uvek trudili da naši koncepti, makar i u testing fazi, izgledaju najbolje moguće.

Tržište društvenih igara sve više raste i to je šansa za ovaj studio iz Srbije


Kako bi objava i dalja realizacija igre bila moguća, pomenutom timu dosta je pomogla gaming zajednica, a ljudi koji se već bave igrama u Srbiji izgradili su vrlo prijatno okruženje koje pomaže novim timovima u poslovanju. Ipak, kako nam kaže Dušan, dva resursa koja u početku manjkaju su vreme i novac, dok je i jedno i drugo tim dobijao dodatnim naporom, bilo da je to ostajanje nakon posla kako bi radili na svojim projektima, rad vikendima ili izdvajanje sopstvenog novca za putovanja i štampu prototipa.

Činjenica je da posla i obaveza ima i na pretek, ali da bi se sve uspešno realizovalo zadužen je četvoročlani tim koji pored Davida i Dušana čine i Violeta Tešić (Digital Prophet) i Darko Draslar (Multitasking Padawan). Zanimljivo je to da je u početku Kerber Games činila ekipa koju su činili David, Zoran i Dušan, ali je Zoran iz ličnih i poslovnih razloga u jednom trenutku napustio tim, tako da je Kerber games u bootstrap fazi duže od godinu dana bio dvojac.

Iz ovog game design studija trude se da strast prema društvenim igrama i dizajnu pretoče u jedne zanimljive proizvode, tačnije igre koje bi uskoro mogle da budu dostupne većem broju korisnika. (Montaza fotografija: Netokracija)

David nam, između ostalog, dodaje da su od početka imali pool od dvadesetak ljudi koji su bili ili njihovi lični poznanici i prijatelji, ili su to postali kroz rad na projektu. Naime, u svakom trenutku Kerber je imao ljude koji su im pomogali sa fotografijom, marketingom, razvojem biznisa, testiranjem i slično. Nakon zvanične registracije firme, i nastanka Kerber Games d.o.o, tim se proširio, tako da ga sad čine ljudi o kojima nam naš sagovornik otkriva više detalja:

David se pre svega bavi grafičkim dizajnom i ilustracijom, ali i web dizajnom i video-editing-om. Dušan kreira pisani sadržaj za samu igru, kao i copy za društvene mreže, istražuje i razvija biznis. Što se tiče produkcije igre i operativnog vođenja startapa, David i Dušan dele zaduženja.

Violeta im se priključila skoro i zadužena je da vodi društvene mreže, kreira i sprovodi komunikacijsku i promotivnu strategiju i bude treća glava Kerbera, koja se u globalu najviše bavi marketingom. Darko je na praksi i radi istraživanja u polju Kickstarter kampanja, influencer marketinga i promocije na društvenim mrežama.

Govoreći više o tome na čemu sve ovaj board game design studio radi, Bilobrk kaže da je trenutno fokus usredsređen na pripremi Kickstarter kampanje za igru Final Challenge – Party game of Bravery, Backstabbing and Resourcefulness. Štaviše, u prva tri meseca nakon zvaničnog osnivanja, tim se bavio produkcijom (pretežno finalnim dizajnom igre) kao i administracijom (ogromnom količinom papirologije koja je nužna kada se odlučite da osnujete firmu).

Ono što je naredni izazov za Kerber games jeste postavljanje i fine-tuning promotivne strategije, pretresanje svih premisa koje su do sada postavili, poput ciljane publike, profila early adopter-a i idealnog kupca, a tokom leta, u periodu pred Kickstarter kampanju, baviće se proizvodnjom promotivnih materijala i lead generation kampanjom.

Na pitanje Netokracije koliko se oni kao game design studio razlikuju od game dev studija i da li možda razmišljaju u smeru da jednog dana njihova igra bude dostupna i na mobilnim ili PC uređajima, naš sagovornik kaže da iako vide potencijal mobilnih i PC igara, postoji nekoliko razloga zbog kojih su se odlučili da rade na razvoju društvene igre.

“Prvi razlog leži u tome što volimo društvene igre, i hteli smo da napravimo jednu. Drugi razlog se krije u rastućem tržištu društvenih igara, i sve razvijenijoj kulturi njihovog igranja, jer one polako prestaju da budu samo zabava geek-ova i ulaze u mainstream”, objašnjava nam Dušan i napominje sledeće:

Treći razlog predstavlja činjenica da je proces izrade društvenih igara pogodniji za timove sa malim budžetom, kakvi smo mi, jer je programiranje za nas štampanje i seckanje. Četvrti razlog sadržan je u našoj potrebi da napravimo alat za zbližavanje ljudi, koji će pomoći da od posmatrača i konzumenta postanete kreator sopstvene avanture!

Što se samog dizajna igre tiče, moramo da razmišljamo o iskustvu igrača, o mehanici igre, o dizajnu karaktera i slično, s tom razlikom što se naša rešenja češće testiraju uživo. Nismo protiv toga da, ako uslovi dozvole, a rezultati opravdaju, razvijemo i deo tima koji će se baviti mobilnim igrama, ali teško da ćemo odustati od pravljenja društvenih igara.

Očekivano bi bilo da u narednom periodu Kerber tim dodatno poraste, kako se i samo poslovanje bude razvijalo.

Priprema Kickstarter kampanje i pregovori sa izdavačima kao naredni koraci za Kerber games


S obzirom na to da su iz Kerbera fokusirani na kreiranje društvenih igara, zanimalo nas je na koji način oni gledaju na ovaj segment s obzirom na ogromnu ekspanziju video-igara, zapravo koliko su ljudi danas, u stvari, okrenuti društvenim igrama? Odgovarajući na ovo pitanje Dušan ističe da su trendovi poprilično ohrabrujući. Na osnovu njegovog mišljenja, postoje države poput Nemačke ii SAD-a gde je kultura igranja društvenih igara razvijena već duže vreme, ali i u ostatku sveta se povećava broj ljudi koji ih vole i igraju.

On, između ostalog, dodaje da pored klasičnih naslova postoji i rastući broj naslova koje kreiraju indie studiji, kao i da je izbor ogroman, konstantno nastaju novi naslovi i nove mehanike, što gura čitavu industriju napred. Prema Dušanovim i Davidovim rečima, treba obratiti pažnju na naslove poput Wingspan-a, Pandemic-a, Gloomhaven-a, kao i Here to SlayExploding KittensDoomlings, gde su poslednje tri u segmentu igara kakve Kerber u ovom trenutku pravi ili planira da pravi.

Sa druge strane, kako bi se svi ti projekti realizovali, potrebna je i finansijska pomoć ali i drugi vid logistike. Jedan od tih procesa podrške je i grupno finansiranje o kojem Kerber games i razmišlja. “Crowdfunding platforme daju dodatni boost timovima zato što omogućavaju inicijalno finansiranje i izgradnju zajednice, koja je ključna u razvoju ove vrste biznisa”, ističe Dušan i kaže sledeće:

Ipak, treba voditi računa, zato što iako Kickstarter kao glavna platforma generiše sve više novca u segmentu društvenih igara (234 miliona USD u 2020. godini), i postoji sve veći broj podržavalaca, količina projekata i ozbiljnost timova koji rade na njima diktira mnogo viši nivo produkcije i promotivnih napora, kako bi vaša kampanja prošla dobro. Vreme u kom je bilo dovoljno okačiti koncept i nadati se najboljem davno je iza nas.

Otkrivajući nam više o tome na koji način je projektovan biznis model i kako je studio do sada finansiran, osnivači Kerbera kažu da je do 2021. godine njihov rad bio ograničen na njihovo slobodno vreme nakon full-time poslova. Naime, finansirali su sve nužne aktivnosti sopstvenim sredstvima, ali su takođe, kroz SGA i Nordeus Booster Development Program, kao i uz saradnju sa gaming zajednicom u Srbiji, dolazili do nekih od potrebnih resursa.

Tako od aprila 2021. godine Kerber Games funkcioniše kao d.o.o. koji je uz pomoć Delta Biznis Inkubatora, programa koji je pokrenuo i sprovodi Delta Holdingobezbedio seed investiciju. Program im je pomogao da nauče mnogo o praktičnim aspektima vođenja biznisa, pa su tako prešli teme finansijskih projekcija, marketinga, budžetiranja, podele poslova u timu, planiranja i slično, a pomoću investicije uspeli su da podignu poslovanje na viši nivo.

Final Challenge je igra za koju će Kerber games do kraja godine pokrenuti i Kickstarter kampanju, kako bi pokušali da prikupe potrebna finansijska sredstva za njeno izdavanje i finalnu realizaciju.

Pred sam kraj razgovora dotakli smo se teme tržišta društvenih igara u Srbiji, njihove percepcije kod ljudi ali i (ne)popularnosti u našem društvu. Pomenuti dvojac osnivača kaže da je tržište društvenih igara u Srbiji u povoju i sigurno može mnogo više, ali postoje timovi u Srbiji čiji rad valja pomenuti. To je pre svega, kako oni dodaju, Dažbog Games, koji u svom portfoliju imaju veliki broj igara i jednu uspešnu kampanju sa igrom Overtime. Takođe Forsage Games, koji već ima seriju uspešnih Kickstarter kampanja i bavi se pre svega igrama ratne tematike.

Saznali smo da su tu još i ekipa koja stoji iza igre Marš na DrinuMad Mage Games, i naravno, najsvežija vest je veliki uspeh Glama Games i njihove igre Forest of Radgost, koja je prikupila skoro 300.000 USD pre nekoliko meseci, što je verovatno najuspešnija kampanja iz Srbije koja se tiče društvenih igara. “Moramo pomenuti i ekipu koja stoji iza bloga Pitchwise i Željka i Hrvoja iz Nećeš da se igraš, koji rade odličan posao u pogledu promocije društvenih igara, što stranih, što domaćih”, kaže Dušan osvrnuvši se više ka sopstvenom studiju:

Što se Kerbera tiče, mi smo u segmentu party igara, i potrudili smo se da naša igra, Final Challenge, ima inovativnu mehaniku, i to out-of-the-box razmišljanje dobro smo platili utrošenim vremenom. Bez obzira na sve, zadovoljni smo rezultatom jer su povratne informacije sa testiranja koja smo obavljali pre svega u Srbiji, ali i u drugim zemljama, više nego pozitivne.

Napravili smo dinamičnu igru koja je vrlo zabavna, pravila se lako uče, a igra pruža sate i sate zabave i višeslojno igračko iskustvo. Kao ilustracija onoga što se zove replay value vidimo činjenicu da se samo završna mehanika u našoj igri sastoji od 78 miliona mogućih kombinacija, i da bi vam bilo potrebno 3.000 godina simultanog igranja da otvorite svaku moguću kombinaciju.

Trenutno, Kerber games tim je u fazi pripreme Kickstarter kampanje za Final Challenge. Nakon kampanje čeka ih pregovaranje sa izdavačima i distributerima, kao i rad na Final Challenge Corpo Edition-u, verziji igre koja će služiti kao kompanijski alat za onboarding i team building procese. “Plan je da u naredne tri godine sprovedemo bar jednu kampanju godišnje za nove igre koje su u planu, kao i da radimo na dodatnoj promociji postojećih naslova”, zaključili su na kraju naši sagovornici.

Izvor: Netokracija.rs

Foto: Kerber games, Montaža otograija: Netokracija

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

sr_RSSerbian