Modernim dizajnom, autentičnim printom koji opominje i podseća na važne događaje, ličnosti i simbole iz bogate riznice nacionalne istorije, patriotski brend pod nazivom „Tradicionalizam“, primer je kako tradicija postaje nepresušan izvor inspiracije i kako je ona, suštinski, uvek nova i životvorna.

Nadolazeće generacije i patriotski brendovi protiv nametanja neoliberalizma i zapadne kulture.
Gubitkom suvereniteta 2000. godine, naše su političke elite počele sa sistemskim neokolonijanim porobljavanjem pod plaštom tzv. evropskih vrednosti. To nametanje je vrlo brzo preraslo u torturu neoliberalizma i zapadne kulture, već zapale u svoju degenerativnu fazu, te se omladina u Srbiji tih godina mogla opisati vanvremenskim stihovima Milana Rakića.
Međutim, nadolazeće generacije, pogotovo one rođene u ratnim vremenima devedesetih, počeše da se opiru dvostrukoj torturi u vidu malograđanskog autošovinizma i autotjunovskog primitivizma, te da tome traže alternativu.
Iako to dvostruko kulturno-političko trovanje i danas traje, dobar deo dece ovog veka koju je zahvatila zapadnjačka reka je tražeći u tradicionalizmu svoj put, suprotstavljen društvenom mejnstrimu, prerasla u nešto što Marko Tanasković naziva modernim pankom. Erupcija te nove misli srpske omladine desila se poslednjih dana 2019. godine u Crnoj Gori, gde smo svi mislili da je pod nasiljem tamošnjeg režima, srpstvo bilo u izumiranju.
Plamen srpstva koji večno tinja
Godinama tinjajuće nezadovoljstvo je preko noći preraslo u plamen koji je srpstvo(pogotovo u apatičnoj Srbiji) probudio iz zimskog sna. I kada su mnogi očekivali da će bunt rodoljublja prerasti u ulično nasilje – a godinama nam je servirano izjednačenje nacionalizma i nacizma – širom srpskih gradova su se desile veličanstvene litije. Uz litije većinski sačinjene od mladeži, simboli tog bunta postale su i mim-stranice koje su na društvenim mrežama razbijale strah i svoje pratiteljstvo obaveštavale prvorazrednim informacijama. Otelotvorenje modernog panka u muzici se desilo kroz duhovne i rodoljubive pesme; oživljavale su se stare, davno zaboravljene i pisale se i snimale nove.
Tako je pesma Veseli se srpski rode postala svojevrsna himna mladih srpskih naraštaja, koji su kao i pankeri svojevremeno, počeli da rade i na svom vizuelnom izgledu; umesto odeće sa levičarskim i anarhističkim simbolima, odežda koja je počela da osvaja srpsku omladinu bila je inspirisana motivima iz nacionalne istorije i kulture. Novonastali rodoljubivi brendovi su nikli samoinicijativno iz same omladine i bez pomoći visokog kapitala, te su sa pravom postali vodeći suparnik nametnutom modnom mejnstrimu.
Patriotski brendovi i nacionalna svest kao temelj
Moda, kao i svaki mejnstrim, širokim masama se nameće planski, uz unapred smišljenu poruku i izračunatu dobit. Tako smo pre nekoliko godina među našim vršnjacima mogli videti majice sa američkim i britanskim zastavama. Poznajući mnoge od njih, a samim tim i njihova razmišljanja, nošenje tih majica sigurno nije bio omaž tim kulturama koje su svakako velike, ali ne i veće od krvavih tragova koje su njihove zemlje kroz istoriju ostavile.
Razlog jeste u tome što su rešenje za svoj izgled slepo tražili sa preduslovom da se bude u trendu, bez ikakvog kritičkog razmišljanja o rešenju nametnutom tadašnjom modom. Kao misleća osoba već u tom uzrastu, zbog kritika nošenja takvih majica, često sam bio na meti napada i od strane svojih vršnjaka smatran zaostalim. Vremenom, sazrevajući, prestao sam da gledam druge i više pažnje sam posvećivao sebi; gradeći sopstveni ukus prema svojim afinitetima, želeo sam da nosim ono što simboliše mene samog. Pre svega se to odnosilo na moja interesovanja i nacionalnu svest, negovanu sve više.
Foto: Twitter, Српска
Primitivni bot patriotizam prevaziđen u korist pravih vrednosti
Pored odeće sa motivima voljenih filmova i muzike, traganje za odećom sa nacionalnim motivima vršilo se u sportskim prodavnicama, a najčešće po vašarskim tezgama čiji su proizvodi bili uglavnom proste i nekvalitetne izrade, svedene na poneki grb, lik Novaka Đokovića ili Draže Mihailovića, sve to bez ikakve kreativnosti u stilizovanju. Bez obzira što je većina nas takve proizvode kupovala, danas se možemo složiti da oni više pristaju ambijentu primitivnog bot patriotizma, koji se svodi na skandiranje u alkoholnom zanosu, sa tri prsta u vazduhu. Možda je to slučajnost – a slučajnosti je sve manje što je više srećemo – ali takve primere sada retko srećem među patriotskom omladinom
Pored jasnog nacionalnog osećaja, ona je danas kultivisana, pored stručnog poseduje i opšte obrazovanje, okrenuta je crkvi i porodici kao osnovnoj ćeliji društva. Pored toga što brine ko smo to mi, takva omladina se trudi da upozna i uvaži druge, lišavajući šovinizma svoj patriotizam, ali i zabluda koje su nas tokom istorijskog iskustva mnogo koštale.
Upravo takva, obrazovana i zdravim vrednostima zadojena mladež – iako naš narod kaže da odelo ne čini čoveka – najčešće se može sresti u odeždi patriotskih brendova.
Kada te proizvode pogledate, stičete utisak da je u njih uloženo mnogo više od jeftinog pamuka i slike preuzete sa interneta Pored toga što brine ko smo to mi, takva omladina se trudi da upozna i uvaži druge, lišavajući šovinizma svoj patriotizam, ali i zabluda koje su nas tokom istorijskog iskustva mnogo koštale.
Upravo takva, obrazovana i zdravim vrednostima zadojena mladež – iako naš narod kaže da odelo ne čini čoveka – najčešće se može sresti u odeždi patriotskih brendova. Kada te proizvode pogledate, stičete utisak da je u njih uloženo mnogo više od jeftinog pamuka i slike preuzete sa interneta.
Konkurencija kao podstrek za napredak i nove ideje
Motivi su razni: od otmeno jednostavnih prikaza iz našeg kolektivnog pamćenja, do prikaza čije se skrivene poruke mogu tumačiti samo sa intelektualnim preduslovom. Iako se potražnja za proizvodima patriotskih brendova sve više povećava, nošenje istih meni lično donosi osećaj posebnosti, ali i bliskosti i povezanosti sa osobom koju ću na ulicu sresti u istoj takvoj odeždi. Takođe, ovakva odežda će izazivati provokaciju onih koji to smatraju nazadnim, ali se na njihove reakcije ne treba obazirati, a meni je lično dovoljno zadovoljstvo osećaj superiornosti pružen takvim reakcijama.
Posebno lepa stvar je što patriotski brendovi stvaraju pozitivnu konkurenciju i zdravo utiču jedni na druge; takva konkurencija podiže kreativnost i kvalitet, a samim tim i na njihov odnos sa cenom, tako izbalansiranom da proizvod i u ovako teškoj ekonomskoj situaciji, prosečan potrošač može da priušti. Patriotski brendovi u sebi često sadrže kako edukativni, tako i humanitarni karakter, te se kupovinom njihovih proizvoda stiče korisno, poučno i plemenito.
Foto: Twitter, Његош
Ono što majice sa anglosaksonskim zastavama – kao i sve što ima veze sa ukusom – nisu izdržale, jeste test vremena. Za razliku od njih, patriotski brendovi i njihovi proizvodi se uprkos vremenu i dalje drže i o njima se priča. Interesovanje i dalje traje, baš kao što traju i odežde.
Trajan utisak njihovim nošenjem ne bi bio moguć bez trajnog kvaliteta materijala, a svi znamo da je kvalitet u vreme liberalnog kapitalizma, za račun kvantiteta pretvoren u izumrelu vrstu. Nošenjem odežde patriotskih brendova prepoznaju se i povezuju misleći i nacionalno osvešćeni delovi srpske omladine, čiju će stvarnu snagu pokazati buduće političke turbulencije kojima ovi prostori nimalo ne oskudevaju.
Do tada – bar na ovakav način – radimo na tome da znamo ko smo!
Više o brendu i o njihovoj ponudi možete pronaći na društvenim mrežama Fejsbuk i Instagram
Izvor: Tradicionalizam