IZBORNA KAMPANJA u Srbiji je izuzetno DOSADNA – Jelena Vujanović, Intervju za Balkanist.ru

Da ne bude zabune, dobra izborna kampanja ne mora biti senzacionalizam ili parodija, daleko od toga. Ali treba da bude pamtljiva, da sadrži jednostavne poruke koje se ponavljaju više puta i da stvori određenu atmosferu.

Jelena Vujanović, doktorand na Fakultetu političkih nauka u Beogradu

U Srbiji će 3. aprila biti održani izbori na svim nivoima – lokalnim, parlamentarnim i predsedničkim. Specijalista političkog marketinga, doktorand Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Beogradu, Jelena Vujanović, podelila je sa Balkanistom svoju ocenu političkog oglašavanja i toka aktuelne izborne kampanje uopšte.

Autor intervjua: Oleg Havič, Balkanist.ru


Balkanist.ru: Napomenuli ste u komentaru za Kurir da je čak i profesionalcu teško da odgonetne kome pripadaju određene poruke, koje političke snage promovišu kroz političku reklamu. Postoje li izuzeci, odnosno slogani koji se tačno i jedinstveno vezuju za koaliciju ili predsedničkog kandidata?


Komentar se odnosio na to da su akteri napravili pretjeranu konfuziju sa viškom informacija koje u tom pogledu komuniciraju prema biračima pa imamo prenatrpane nazive lista i slogane koje ni sami akteri ne ponavljaju u svojim obraćanjima, a pored toga stranke izlaze sa stranačkim saopštenjima u kojima i ne pomenu naziv ili slogan sopstvene izborne liste. Birači više ne mogu da pohvataju ko je za monarhiju, ko govori „ajmo ljudi“, i na kojoj je sad listi Milan Stamatović.

Izuzeci naravno postoje. Mir, stabilnost Vučić je slogan koji se nadovezao na narativ koji je ovaj predsednički kandidat plasirao duže vrijeme i koji se, zahvaljujući medijskoj dominaciji ali i prisutnom strahu od rata i nestabilnosti, brzo vezao za njega.

Utisak je i da je lista „MORAMO uspjela da, među svojim biračkim tijelom, postigne određen stepen identifikacije ovim sloganom/nazivom, a on i u „školskom“ smislu nije loš jer na ovu riječ mogu da se nadovežu konkretnije poruke u kampanji.

Naravno, izbore ne dobijaju slogani i mnogo je važnija organizacija i opšti utisak o nekom kandidatu i izbornoj listi, pa upravo ako se vratimo na pomenutu listu „Moramo“ pitanje je da li im izbor predsjedničkog kandidata poboljšava ili umanjuje cjelokupni rezultat kampanje, a moj je utisak da će biti ovo drugo.


Balkanist.ru: Poruke Aleksandra Vučića, Srpske napredne stranke i njihovih saveznika su jasne – stabilnost. Šta naspram toga nudi onaj dio opozicije, koji ima realne šanse da pređe cenzus?


Kada je u pitanju opozicija, očekuje se da najbolji rezultat ostvari lista „Ujedinjeni za pobedu Srbije“ i poruka koju oni šalju u tom smislu je jasna – a to su promjene. Iako su mogli imati inovativniju kampanju, i komunikaciju sažeti u manji broj pamtljivih poruka, ipak treba reći da to što ih birači identifikuju kao „ujedinjena opozicija“ ili „ujedinjeni za promjene“ govori da su uspjeli i prije kampanje da se pozicioniraju u tom dijelu biračkog tijela.

Sa druge strane najveća gužva oko cenzusa biće između nekoliko stranaka i koalicionih lista sa desnog političkog spektra i to je jedan, na žalost, nedovoljno dobro iskorišten prostor.

Govoreći o specifičnom vrijednosnom talasu „modernog patriotizma“ među mlađom populacijom, M. Tanasković upotrijebio je dobru frazu: „Tradicionalizam kao novi pank“. I baš taj koncept nijedan akter sa desnog spektra nije uspio da uhvati ovom kampanjom (kao što su recimo uspjeli „mimeri“ na izborima u Crnoj Gori). I „Nada“ (DSS) i „Svoji na svome“ (Zavetnici) su lijepi pozitivni slogani koji odgovaraju porukama ovih koalicija i koje su njihovi nosioci adekvatno ponavljali u porukama biračima, ali je negdje izostao mobilizatorski i motivacioni efekat ukupne kampanje.


Da li imate lične favorite političke reklame za ovu kampanju? Možda bi marginalne političke snage mogle da smisle nešto kreativnije od lidera koji stoji na pozadini ispred svojih saboraca i izgovara poruke?


Maloprije pomenuti izbori u Crnoj Gori pokazali su snagu kreativnosti koja je proizašla iz litija sa jedne i iz „mim scene“ sa druge strane. U Srbiji trenutno nemamo ništa slično. Ispada da su najkreativniji dio kampanje bile doskočice predsednika SPS, Ivice Dačića o tome da Hrvati nisu ni za dron spremni.

Doduše, Pokret slobodnih građana je imao nekoliko kreativnih videa na društvenim mrežama na samom početku kampanje (recimo video u kom donose mrtvački sanduk na biračko mjesto pa „mrtvac“ izlazi da glasa) ali je to sad negdje potisnuto u drugi plan.

Sve ostalo je prilično sterilno i školsko ispunjavanje forme kampanje.


Da li možemo očekivati nešto novo od političke reklame u poslednjoj nedelji kampanje – kao što je to bilo pre nekoliko godina u Bugarskoj, gde je jedna stranka koristila imidž Vladimira Zelenskog u TV seriji „Sluga naroda“ – mislim na predsednika Ukrajine, koji je gađao poslanike parlamenta sa dve automatske puške?


Ništa ne ukazuje na to da bi nas neko mogao iznenaditi nečim vanredno zanimljivim u poslednjoj nedelji. Htjeli da priznamo ili ne, marketinški tim Aleksandra Vučića je opet dobro uradio domaći zadatak i sa spotom u kom on izlazi iz frižidera uspio da od negativnog narativa o tome da je Vučić svuda napravi pozitivnu priču i natjera sve nas da pričamo o tome. Pokušaj opozicionog odgovora na to je fotografija generala Ponoša koji otvara frižider uz komentar da traži Vučića da idu na tv duel, što je dobro, ali ne djeluje mi da je postalo viralno što znači da je domet toga u uskom „balonu“ ljudi na društvenim mrežama.

Da ne bude zabune, dobra kampanja ne mora biti senzacionalizam ili parodija, daleko od toga. Ali treba da bude pamtljiva, da sadrži jednostavne poruke koje se ponavljaju više puta i da stvori određenu atmosferu. Činjenica je da je ova kampanja u sjenci rata u Ukrajini i da akteri na to nisu mogli uticati, ali je isto tako činjenica da većina ljudi u mom okruženju ima osjećaj da je kampanja izuzetno dosadna i kao da uopšte nije u toku – e to je već krivica samih aktera kampanje.

UPDATE: Nakon izlaska ovog intervjua na portalu Balkanist.ru ipak su se pojavile neke netipične reklame i to predsedničkih kandidata Miše Vacića i Boška Obradovića (koji u spotu čarobnim štapićem uređuje Srbiju) međutim efekat je više negativan nego pozitivan, spotovi su izazvali podsmijeh i nemam utisak da se o njima govorilo duže od dan, dva.


Izvor teksta: Balkanist.ru

Naslovna foto: Z. Miladinović/Danas i Subotica.com

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

sr_RSSerbian